Tag Archives: Sir Rosdi Baharom

Berusrah Dalam LRT

5 November 2012.

Koc bergerak meninggalkan stesen KL Sentral menghala ke stesen KLCC. Orang ramai yang tadinya berpusu-pusu masuk ke dalam koc mula mencari ruang-ruang kosong untuk diduduki. Kami berdua berdiri sambil tangan memaut kemas pada tempat pemegang di atas kepala. Begitulah suasana di ibu kota yang sibuk.

Gambar hiasan: Bateri handphone ‘kong’ masa nak capture. Terpaksa google je gambar hiasan ni. Huhu… ;p

Credits

“Lama tak jumpa. Finally. Walaupun tak sampai sebulan, rindu dah.”

Aku tersenyum mendengar ujarnya.

“Heh, kenapa?”

“Takde… Tiba-tiba teringat time aku pergi konvensyen belia semalam, ada seorang speaker tu cerita pasal cinta kepada Allah. Dia kata kalau kita nak tahu macamana hubungan kita dengan Allah, cuba tengok macamana hubungan kita dengan Al-Quran? Kalau kita ni tiap-tiap hari rindu nak baca ayat-ayatNya, that’s a positive sign. Lagi, cinta itu membuahkan rindu. Kita akan sentiasa rindu nak jumpa Dia. Yelah, cuba kita tengok sirah. Pahlawan Islam sangat rindukan syahid di jalanNya. Kita macamana? Rindu tak nak jumpa Dia? Tu yang bila kau sebut ‘rindu’, aku teringat apa speaker tu cakap pasal rindu. Bila kita sayang, cinta, kita akan rindukannya selalu.”

“Oh..”, senyum Cik Bunga menampakkan baris giginya apabila mendengar celoteh aku.

Sedang kami sibuk berborak tentang aktiviti cuti masing-masing…

“KLCC. KLCC. Sila awasi langkah anda. Please mind your steps.”

Aku dan Cik Bunga pun menghayun langkah menaiki escalator ke Aras 4.

Sejurus sampai, terpampang di depan mata sebesar-besar alam, KINOKUNIYA.

Ahh…this is heaven! Kedai buku terbesar di Malaysia!

Sambil ‘memborong’ buku dan bersiar-siar di Suria KLCC, kami berdua tanpa henti bercerita itu ini. Berkongsi nasihat dan tazkirah. Manisnya bertemu kerana Allah! Berkasih sayang keranaNya. 🙂

Hidup tanpa cinta, kosong. Cinta membuatkan insan bahagia. Namun bagaimana kita mendefinisikan CINTA dan BAHAGIA itu?

As happy as a cow. Maybe?

Sebahagia lembu? Aneh bunyinya.

Lembu digambarkan sebagai haiwan yang hanya mementingkan soal makan, minum dan berseronok bersama pasangannya. Jika seorang insan itu ingin hidup just as happy as a cow, alangkah ruginya dia. Betapa banyak benda yang masih belum kita terokai di dunia, adakah kita hanya bercita-cita ingin sebahagia lembu?

Ah, memang tak mungkin ada yang mahu mengaku. Tetapi realitinya memang begitu. Manusia hari ini lebih suka memilih jalan HIDUP  KELEMBUAN berbanding jalan HIDUP BERTUHAN.

“Demi masa! Sesungguhnya manusia itu SENTIASA dalam kerugian. Melainkan bagi mereka yang saling berpesan ke arah kebenaran. Dan saling berpesan dengan kesabaran.” – [Surah al’Asr]

Berapa ramai yang merasakan memberi peringatan (da’wah) kepada Muslim lain itu suatu perkara penting dalam hidup? Dan berapa ramai pula yang bersabar dalam memberi peringatan kepada saudaranya? Lihat betapa kita sebenarnya sentiasa dalam kerugian melainkan kita sentiasa berusaha untuk menyebarkan Islam dengan pelbagai cara. Dan cara yang paling utama ialah dengan menjadi duta Islam itu sendiri. Role model. Qudwah hasanah. Kerana da’wah bil hal (da’wah melalui contoh yang baik) itu lebih besar kesannya kepada masayarakat sekeliling berbanding da’wah bil lisan (da’wah secara lisan). Well, ACTION SPEAKS LOUDER THAN WORDS.

OPSS… Jangan tuding jari pada orang lain dahulu sebelum melihat diri sendiri, adakah aku ini seperti lembu? Yang hidupnya hanya mementingkan makan, minum, pasangan hidup dan perkara-perkara yang zahir sahaja?

“Katakanlah, ‘Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, LEBIH kamu cintai dari Allah dan RasulNya serta berjihad di jalanNya, maka tunggulah hingga Allah memberikan keputusanNya’. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasiq.” – [Surah atTaubah: 24]

Itulah definisi tepat bagi hidup kelembuan. Sekurang-kurangnya lembu itu lebih baik daripada kita kerana banyak berzikrullah.

Kata Ibn Mas’ud, “Kalau kamu ingin tahu bagaimana cinta kamu dengan Allah, lihatlah bagaimana kamu dengan Al-Quran.”

Ibn Qayyim juga pernah menyebut tentang cinta kepada Allah, “Bahawa ia merupakan sebab yang paling kuat untuk boleh bersabar sehingga tidak menyelisihi dan bermaksiat kepadaNya. Kerana sesungguhnya seseorang pasti akan mentaati sesuatu yang dicintainya dan setiap kali bertambah kekuatan cintanya maka berkonsekuensi lebih kuat untuk taat kepadaNya, tidak menyelisihi dan bermaksiat kepadaNya.”

(Sumber: Ucapan oleh Sir Rosdi Baharom dalam KOBAR 2012, KUIS, Bangi.)

Oleh itu, sebagai Muslim dan dai’e yang mencintai Allah dan Rasul, seharusnya kita sentiasa meningkatkan usaha untuk memperbaiki diri dan masyarakat,  bukannya duduk berpeluk tubuh. Bandingkanlah sebesar manalah sangat  pengorbanan kita dalam mencintai Allah jika dibanding dengan pengorbanan  orang-orang yang sangat mencintai dunia?  Jauh bezanya. Mereka bergerak dengan tersusun. Kita? Mereka bekerja siang dan malam. Kita? Mereka berkumpul bersatu demi cinta dunia. Kita? Mereka menghambakan diri sepenuhnya demi cita-cita duniawi. Kita? Bagaimana pengorbanan cinta kita kepada Allah? Adakah sehebat pengorbanan cinta para pencinta dunia kepada dunianya?

Fikir-fikirkanlah…

Muda hanya sekali, biar hidup dengan penuh makna. Setiap hela nafas ini, hembusannya biarlah penuh dengan cinta hanya untuk Dia! Allahu…Allahu…Allahu…

###

“Eh, dah pukul 4pm. Dah nak masuk Asar. Jom, nak kena balik awal. Kita solat kat KL Sentral nanti, nak?”

“A’ah, jom! Kita solat sama, ye?”

“Hehe…macam biasa.” Senyum. Rindu nak berjemaah macam selalu time kat  kampus.

Lalu kami pun bertolak pulang. Menghabiskan sisa-sisa masa yang ada, berusrah dalam LRT. Thank you, Allah for giving us this opportunity!  🙂

Wallahua’lam.

P.S: Jazakillah khair kepada sahabatku, Cik Bunga yang sudi meminjamkan masa untuk berusrah bersama-sama sepanjang perjalanan. Terima kasih untuk buku yang dihadiahkan. Such a perfect gift!  ^_^

Advertisements